Αρθρο-παρέμβαση του προέδρου του ΔΣΑ και της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Β. Αλεξανδρή, για τα επόμενα βήματα στο ασφαλιστικό

Κατηγορίες:

ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΩΝ

                                          ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

                                                                                    11/2/2017

Αρθρο-παρέμβαση του προέδρου του ΔΣΑ και της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Β. Αλεξανδρή, για τα επόμενα βήματα στο ασφαλιστικό         

 Αναρτάται άρθρο του προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, Β. Αλεξανδρή, στην εφημερίδα Ημερησία, του Σαββάτου(11/2/2017),  σχετικά με τις επόμενες κινήσεις του Δικηγορικού Σώματος και την προσφυγή των Δικηγορικών συλλόγων στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της συνταγματικότητας του νέου ασφαλιστικού νόμου.                                   

                                                     Το επόμενο βήμα στο ασφαλιστικό

Η ελληνική κοινωνία βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη  με την πλήρη εφαρμογή της κυβερνητικής ασφαλιστικής αντιμεταρρύθμισης.

Τα βασικά της χαρακτηριστικά συνοψίζονται στο τρίπτυχο:  έλλειψη ανταποδοτικότητας - δημευτικό αποτέλεσμα - αμφίβολη βιωσιμότητα.

Το νέο ασφαλιστικό  δεν εξασφαλίζει μια εύλογη σχέση αναλογίας μεταξύ εισφορών και παροχών.  Ήδη, οι νέοι συνταξιούχοι από 1.1.2017 διαπιστώνουν  την σημαντική μείωση των συντάξεων τους, σε σχέση με τα ποσά που προσδοκούσαν μέχρι σήμερα. Παράλληλα, το νέο σύστημα, εισφορολογεί τους αυτοαπασχολουμένους και τους ελεύθερους επαγγελματίες με τρόπο που καταλήγει στην πράξη σε αφαίμαξη του εισοδήματος τους. Ο ν. 4387/2016 είναι, κατά τούτο, ένας νόμος προσχηματικά ασφαλιστικός. Απροσχημάτιστα, όμως, φορολογικός.

Οι υπέρογκες εισφορές θα έχουν αυξητική τάση μετά την πάροδο των πρώτων τεσσάρων ετών. Κατά την περίοδο αυτή εξασφαλίστηκαν εκπτώσεις, αντιστρόφως προοδευτικές σε σχέση με το εισόδημα, επί των εισφορών που είχαν αρχικώς προβλεφθεί. Αν ληφθεί όμως υπόψη η έλλειψη  οποιασδήποτε αναλογιστικής τεκμηρίωσης αναδεικνύεται, εκ των πραγμάτων, η υπονόμευση της βιωσιμότητας του συστήματος.

 Μόνος τρόπος να αποτραπεί η διακινδύνευση της επαγγελματικής υπόστασης του πιο ζωντανού και παραγωγικού τμήματος της κοινωνίας -των ελευθέρων επαγγελματιών, των επιχειρηματιών, των αυτοαπασχολούμενων- είναι η μαζική και τεκμηριωμένη προσφυγή στη Δικαιοσύνη.

 Ας σημειωθεί,  ότι προκειμένου να μη δημιουργηθούν τετελεσμένα σε βάρος των ασφαλισμένων, είναι σημαντικό να διατυπωθεί προ της καταβολής  των ασφαλιστικών εισφορών με βάση το νέο σύστημα, γραπτή επιφύλαξη προς τον ΕΦΚΑ,  προκειμένου ο ασφαλισμένος να διαφυλάξει για τον εαυτό του την δυνατότητα διοικητικής ή δικαστικής αμφισβήτησης στο μέλλον,  και να καταστήσει σαφές ότι η εκ μέρους του καταβολή δεν θα εκληφθεί ως σιωπηρή αποδοχή του ύψους των εισφορών που του επιβλήθηκαν. Ήδη, οι Δικηγορικοί Σύλλογοι έχουν αναρτήσει σχετικό υπόδειγμα επιφύλαξης για τα μέλη τους.

 Η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας στην τελευταία της συνεδρίαση της 4.2.2017, αποφάσισε την προσφυγή όλων των Δικηγορικών Συλλόγων ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας προκειμένου να κριθεί ο ασφαλιστικός νόμος αντισυνταγματικός. Βασικοί λόγοι ακύρωσης είναι:

·         Ο φορολογικός χαρακτήρας των ασφαλιστικών επιβαρύνσεων,  χωρίς να τηρούνται οι σχετικές συνταγματικές εγγυήσεις για την νομιμότητα, την  καθολικότητα, την μη αναδρομικότητα, την βεβαιότητα και την προβλεψιμότητα του  φόρου.

·         Η προσβολή του δικαιώματος προστασίας της περιουσίας

·         Η παράβαση της αρχής της ισότητας και της αναλογικότητας,  τόσο λόγω του δημευτικού αποτελέσματος, όσο και λόγω  του  κατώτατου πλαφόν  των ασφαλιστικών εισφορών,  αλλά και

·         Η έλλειψη προηγούμενης αναλογιστικής μελέτης και η υπέρβαση της νομοθετικής εξουσιοδότησης.

Το τελευταίο σημείο (: η έλλειψη επαρκούς εξουσιοδοτικού ερείσματος στο νόμο για τις διοικητικές πράξεις που έχουν εκδοθεί) έχει ιδιαίτερη σημασία,  διότι, ατυχώς,  κατά την εφαρμογή του ασφαλιστικού νόμου, η Κυβέρνηση φαίνεται να παραβιάζει ακόμη και διατάξεις που η ίδια ψήφισε δια της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.  Επί παραδείγματι, η αναγωγή στα εισοδήματα του προ προηγούμενου έτους (2015) για την επιβολή ασφαλιστικών εισφορών δεν βρίσκει έρεισμα στο ν. 4387/2016. Ιδίως δε, στην περίπτωση των δικηγόρων,  που είχαν αυξημένα εισοδήματα το 2015 σε σχέση με το 2016 (: λόγω της δικηγορικής αποχής του περασμένου έτους), ο υπολογισμός εισφορών επί των εισοδημάτων του 2015, οδηγεί σε πλασματική και αναδρομική επιβάρυνση.

 Ομοίως, εκτός νομοθετικού πλαισίου,  βρίσκονται οι ρυθμίσεις, και -επιτρέψτε μου να πω- οι παλινωδίες,  για όσους απασχολούνται με δελτίο παροχής υπηρεσιών (μπλοκάκια). Πρέπει να σημειωθεί, ότι στην περίπτωση των δικηγόρων που απασχολούνται ειδικά σε δικηγορικές εταιρείες, προβλέπεται με εγκύκλιο, και χωρίς νομοθετική πρόβλεψη, εξαίρεση και αντιμετώπιση τους ως ελεύθερων επαγγελματιών (: με αντίστοιχη αυξημένη εισφοροδοτική επιβάρυνση).

 Τα ολισθήματα και τα ατοπήματα διαδέχονται το ένα το άλλο. Είναι καιρός η εκτελεστική εξουσία να αναλογιστεί τις ευθύνες της. Όλοι οι ασφαλισμένοι δικαιούνται να διαφυλάσσεται ο μόχθος τους,  να εξασφαλίζεται κατά το δυνατόν το μέλλον τους, και να αντιμετωπίζονται με σεβασμό και αξιοπρέπεια.

 Το δικηγορικό σώμα αντιλαμβάνεται διαχρονικά τον εαυτό του ως εγγυητή του ουσιαστικού και του τυπικού κράτους δικαίου. Γι’ αυτό θα χρησιμοποιεί όλα τα μέσα που του παρέχει η έννομη τάξη προκειμένου να διαφυλαχθούν τα θεμελιώδη δικαιώματα και οι δικαιολογημένες προσδοκίες των πολιτών.