Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών και η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων με αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων τους στηρίζουν και υπερασπίζονται το Έργο Σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου.
Ευθύς εξ αρχής, από το έτος 2003 εξέφρασαν την αντίθεσή τους με επιστημονική τεκμηρίωση στο διαχωρισμό του έργου σε δύο φάσεις, με πρώτη αυτή της δημιουργίας «βάσης των ενεργών τίτλων». Την ίδια θέση υπερασπίστηκαν στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου (ήδη ν. 3481/2006). Απαίτησαν ταυτόχρονα την ουσιαστική συμμετοχή των δικηγόρων στις μελέτες κτηματογράφησης για τη διασφάλιση της εγκυρότητας της νομικής επεξεργασίας, με προσδιορισμό των νομικών εργασιών και με αμοιβές που θα εξασφαλίζουν την ποιότητα του έργου. Όμοια θέση εξέφρασε και η Διοίκηση της «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.»
Παρά ταύτα η «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.», προβάλλοντας λόγους χρηματοδότησης του Προγράμματος από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την άρνηση της τελευταίας να χρηματοδοτήσει μελέτες κτηματογράφησης, ούτε και ως δεύτερο-συνεχόμενο, των ενεργών τίτλων, στάδιο, προχώρησε σε διάσπαση της κτηματογράφησης σε χωριστούς διαγωνισμούς. Έτσι, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την ανάθεση συμβάσεων μελετών για τη δημιουργία ψηφιακών βάσεων δεδομένων ενεργών τίτλων των Υποθηκοφυλακείων των Αστικών Κέντρων, οι οποίες είναι δώδεκα (12) και αφορούν 107 ΟΤΑ ανά την Ελλάδα, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 17η Μαΐου 2007 και ώρα 1.00΄ μ.μ.
Στη φάση που βρισκόμαστε, με ευθύνη απέναντι στους πολίτες, την Πολιτεία, την «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.» και υπερασπιζόμενοι το έργο σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου, εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην προκήρυξη χωριστών μελετών για τη δημιουργία «βάσης των ενεργών τίτλων» και επισημαίνουμε τα παρακάτω :
Ο επίσημα πλέον διαχωρισμός της κτηματογράφησης σε δύο (2) φάσεις με πρώτη τη δημιουργία «βάσης των ενεργών τίτλων», χωρίς τον καθορισμό του τρόπου σύζευξης των δύο ανά φάση συμβάσεων, δεν μπορεί να οδηγήσει σε σύνταξη Εθνικού Κτηματολογίου και εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ολοκλήρωση του Έργου.
Το Έργο της ψηφιακής βάσης των ενεργών τίτλων, όπως προδιαγράφεται, δεν αποτελεί πρόδρομο και υποστηρικτικό έργο του Εθνικού Κτηματολογίου αλλά μέρος της συνολικής κτηματογράφησης, η ανεξάρτητη ολοκλήρωση του οποίου, σε χωριστές μελέτες είναι αβέβαιη.
Η προτεινόμενη μεθοδολογία των δύο (2) ανεξάρτητων φάσεων οδηγεί στην άσκοπη επανάληψη εργασιών. Οι δηλώσεις και οι τίτλοι που τη συνοδεύουν θα ελεγχθούν τουλάχιστον τρεις (3) φορές (έλεγχος υποχρεωτικών πεδίων, επεξεργασία δήλωσης α΄ φάσης, επεξεργασία δικαιωμάτων β΄ φάσης). Οι ιδιοκτήτες ενδεχόμενα θα κληθούν δύο (2) φορές να προσδιορίσουν τα ακίνητά τους (μία προσεγγιστική στην α΄ φάση και μία οριστική στη β΄ φάση).
Η μη ταυτοποίηση ακινήτων (γεωαναφορά) κατά την υποβολή της δήλωσης, έχει ως συνέπεια τη μη δυνατότητα νομικού ελέγχου και επεξεργασίας στη φάση «των ενεργών τίτλων».
Ο εκτιμώμενος για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης χρόνος είναι ανεπαρκής (12 έως 15 μήνες από της υπογραφής της σύμβασης) με δεδομένο τον χρόνο ανταπόκρισης των Υποθηκοφυλακείων στην χορήγηση αντιγράφων τίτλων και πιστοποιητικών, που είναι αυτονόητο ότι θα αυξηθεί, ενόψει της αυξημένης κίνησης που θα υπάρξει, κατά τον χρόνο υποβολής των δηλώσεων. Έτσι η αναστάτωση που θα προκληθεί θα είναι και αυτή σε βάρος του Έργου.
Το Έργο, όπως προδιαγράφεται βρίσκεται σε προφανή αναντιστοιχία με την προεκτιμώμενη αμοιβή του (6,21 ανά δικαίωμα για τους ενεργούς τίτλους με έκπτωση έως και 20% και 1,9 ανά δικαίωμα για τις υποστηρικτικές εργασίες με έκπτωση 10%).
Το Έργο των Ενεργών τίτλων αποτελεί ουσιαστικά και κυρίως νομική εργασία. Παρά ταύτα, οι δικηγόροι, από τη συμμετοχή τους στα συμπράττοντα σχήματα, καλούνται να λάβουν ως αμοιβή περίπου ένα (1) Ευρώ ανά δικαίωμα, ποσό που δεν καλύπτει ούτε τα ελάχιστα όρια αμοιβών του Κώδικα περί Δικηγόρων, είναι σε προφανή αναντιστοιχία με τη βαρύτητα του Έργου και δεν διασφαλίζεται με αυτήν η ποιότητα στην επεξεργασία της νομικής πληροφορίας.
Το Έργο της σύνταξης Εθνικού Κτηματολογίου στη χώρα μας είναι πολύπαθο, και δεν χρειάζεται να τεθεί εκ νέου σε κίνδυνο, ειδικά σήμερα που η οικονομική συμμετοχή του πολίτη σε αυτό, μέσω του τέλους κτηματογράφησης διασφαλίζει την χρηματοδότησή της. Οφείλει και η Πολιτεία να κάνει το δικό της χρέος συμμετέχοντας σε αυτήν.
Καλούμε τους αρμόδιους φορείς και ειδικά τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, ο οποίος με το Ν. 3481/2006 στήριξε το Εθνικό Κτηματολόγιο, να ματαιώσει το διαγωνισμό για τη δημιουργία ψηφιακής βάσης ενεργών τίτλων και να προχωρήσει άμεσα στην προκήρυξη μελετών κτηματογράφησης.